Algemene voorwaarden
- Valeton Advocaat en Mediator (“Valeton Advocaat en Mediator”) is een eenmanszaak naar Nederlands recht, die gevestigd is te Utrecht, en die tot doel heeft de uitoefening van de Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aan Valeton Advocaat en Mediator gegeven opdrachten tot juridische dienstverlening.
- Alle opdrachten worden geacht te zijn gegeven aan en aanvaard door Valeton Advocaat en Mediator. De artikelen 7:404 en 7:407, lid 2, van het Burgerlijk Wetboek blijven buiten (Het eerstgenoemde artikel geeft een regeling voor het geval het de bedoeling is dat een opdracht door een bepaalde persoon wordt uitgevoerd en het laatstgenoemde artikel vestigt een hoofdelijke aansprakelijkheid voor het geval waarin aan twee of meer personen een opdracht wordt gegeven).
- Op deze Algemene Voorwaarden kan niet alleen door Valeton Advocaat en Mediator een beroep worden gedaan, maar ook door haar bestuursleden en werknemers, en tevens door alle eventuele hulppersonen die door haar bij de uitvoering van een opdracht worden
- Onderdeel van deze Algemene Voorwaarden is het door Valeton Advocaat en Mediator gehanteerde Privacy Statement, zoals gepubliceerd op de website valetonadvocaat.nl/privacy
- Iedere aansprakelijkheid van Valeton Advocaat en Mediator en de bij haar werkzame advocaten is beperkt tot het bedrag dat in het voorkomende geval door haar beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar wordt uitgekeerd, vermeerderd met het bedrag van het eigen risico dat volgens de polis ten laste van Valeton Advocaat en Mediator Indien en voor zover om welke reden dan ook geen uitkering krachtens bedoelde verzekering mocht plaatsvinden of deze geen dekking biedt, is iedere aansprakelijkheid van Valeton Advocaat en Mediator beperkt tot het bedrag dat voor de werkzaamheden in verband waarmee de schade is ontstaan door de opdrachtgever aan Valeton Advocaat en Mediator is betaald. De beroepsaansprakelijkheidsverzekering voldoet aan de voorwaarden die daaraan in de Verordening op de advocatuur worden gesteld.
- Iedere aan Valeton Advocaat en Mediator gegeven opdracht houdt voor haar de bevoegdheid in om hulppersonen in te schakelen en om eventuele aansprakelijkheidsbeperkingen van hulppersonen mede namens de opdrachtgever te aanvaarden. Iedere aansprakelijkheid van Valeton Advocaat en Mediator voor tekortkomingen van door haar ingeschakelde hulppersonen is uitgesloten.
- Overeengekomen (uur)tarieven gelden, tenzij met de opdrachtgever uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, voor de duur van het kalenderjaar waarin zij zijn overeengekomen en kunnen jaarlijks per 1 januari worden aangepast.
- De tijd die aan de behandeling van een opdracht wordt besteed, wordt genoteerd en gedeclareerd in eenheden van zes minuten.
- Declaraties van Valeton Advocaat en Mediator zijn na afloop van veertien dagen na de declaratiedatum opeisbaar en moeten zonder beroep op opschorting of verrekening worden Bij gebreke van betaling binnen deze termijn is de debiteur (opdrachtgever) van rechtswege, zonder dat daartoe een ingebrekestelling is vereist, in verzuim en naast het openstaande bedrag van de declaratie tevens de wettelijke rente daarover verschuldigd. Daarnaast komen ook alle buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten die Valeton Advocaat en Mediator ter incasso van haar vordering moet maken voor rekening van de debiteur. De buitengerechtelijke kosten worden berekend overeenkomstig het gestelde in de Wet normering buitengerechtelijke incassokosten.
- Na beëindiging van de opdracht zal het fysieke dossier gedurende vijf jaar worden bewaard in het archief, waarna het zal worden vernietigd.
- Op klachten over de dienstverlening van Valeton Advocaat en Mediator is uitsluitend haar kantoorklachtenregeling van toepassing.
- Alle vorderingsrechten en andere bevoegdheden uit welke hoofde dan ook die de opdrachtgever jegens Valeton Advocaat en Mediator kan inroepen, vervallen in ieder geval na verloop van één jaar na het moment waarop de opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijze bekend kon zijn met het ontstaan van deze rechten en bevoegdheden.
- Op de overeenkomsten tussen Valeton Advocaat en Mediator en de opdrachtgevers is uitsluitend het Nederlandse recht van Geschillen zullen uitsluitend worden beslecht door de bevoegde rechter te Utrecht.
Kantoorklachtenregeling
Artikel 1 Begripsbepaling
In deze kantoorklachtenregeling wordt verstaan onder:
- klacht: iedere schriftelijke uiting van ongenoegen van of namens de opdrachtgever jegens de advocaat of mediator of de onder diens verantwoordelijkheid werkzame personen over de totstandkoming en de uitvoering van een overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van de dienstverlening of de hoogte van de declaratie, niet zijnde een klacht als bedoeld in paragraaf 4 van de Advocatenwet;
- klager: de opdrachtgever of diens vertegenwoordiger die een klacht kenbaar maakt;
- klachtenfunctionaris: de advocaat die is belast met de afhandeling van de klacht.
Artikel 2 Toepassingsbereik
- Deze kantoorklachtenregeling is van toepassing op iedere overeenkomst van opdracht tussen Valeton Advocaat en Mediator en de opdrachtgever.
- Iedere advocaat en mediator van Valeton Advocaat en Mediator draagt zorg voor klachtafhandeling conform de kantoorklachtenregeling.
Artikel 3 Doelstellingen
Deze kantoorklachtenregeling heeft tot doel:
- het vastleggen van een procedure om klachten van opdrachtgevers binnen een redelijke termijn op een constructieve wijze af te handelen;
- het vastleggen van een procedure om de oorzaken van klachten van opdrachtgevers vast te stellen;
- behoud en verbetering van bestaande relaties door middel van goede klachtenbehandeling;
- medewerkers te trainen in cliëntgericht reageren op klachten;
- verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening met behulp van klachtbehandeling en klachtanalyse.
Artikel 4 Informatie bij aanvang dienstverlening
- Deze kantoorklachtenregeling is openbaar gemaakt. De advocaat wijst de opdrachtgever voor het aangaan van de overeenkomst van opdracht erop dat het kantoor een kantoorklachtenregeling hanteert en dat deze van toepassing is op de dienstverlening.
- Klachten als bedoeld in artikel 1 van deze kantoorklachtenregeling die na behandeling niet zijn opgelost, worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Utrecht.
Artikel 5 Interne klachtprocedure
- Indien een opdrachtgever Valeton Advocaat en Mediator benadert met een klacht, dan wordt de klacht doorgeleid naar mr. B. Valeton, die daarmee optreedt als klachtenfunctionaris.
- De klachtenfunctionaris stelt degene over wie is geklaagd in kennis van het indienen van de klacht en stelt de klager en degene over wie is geklaagd in de gelegenheid een toelichting te geven op de klacht.
- Degene over wie is geklaagd tracht samen met de opdrachtgever tot een oplossing te komen, al dan niet na tussenkomst van de klachtenfunctionaris.
- De klachtenfunctionaris handelt de klacht af binnen een maand na ontvangst, of doet met opgave van redenen mededeling aan de klager over afwijking van deze termijn met vermelding van de termijn waarbinnen wel een oordeel over de klacht wordt gegeven.
- De klachtenfunctionaris stelt de klager en degene over wie is geklaagd schriftelijk op de hoogte van zijn oordeel over de gegrondheid van de klacht, al dan niet vergezeld van aanbevelingen.
- Indien de klacht naar tevredenheid is afgehandeld, wordt dit door de klager, de klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd schriftelijk bevestigd.
Artikel 6 Geheimhouding en kosteloze klachtbehandeling
- De klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd nemen bij de klachtbehandeling geheimhouding in acht.
- De klager is geen vergoeding verschuldigd voor de kosten van de behandeling van de klacht.
Artikel 7 Verantwoordelijkheden
- De klachtenfunctionaris is verantwoordelijk voor de tijdige afhandeling van de klacht.
- Degene over wie is geklaagd houdt de klachtenfunctionaris op de hoogte over eventueel contact en een mogelijke oplossing.
- De klachtenfunctionaris houdt de klager op de hoogte over de afhandeling van de klacht.
- De klachtenfunctionaris houdt het klachtdossier bij.
Artikel 8 Klachtregistratie
- De klachtenfunctionaris registreert de klacht met daarbij het klachtonderwerp.
- Een klacht kan in meerdere onderwerpen worden ingedeeld.